według: Dziennik Ustaw Poz. 460 – maj 2013 Załącznik nr 4
Zakres wiedzy i umiejętności wymaganych do uzyskania patentu żeglarza jachtowego.
I. Wiedza teoretyczna:
1) budowa jachtów, w tym:
a) zasady obsługi instalacji jachtowych,
b) obsługa silnika jachtowego;
2) teoria żeglowania, w tym:
a) kursy jachtu względem wiatru,
b) wiatr rzeczywisty i pozorny,
c) praca żagli oraz działanie steru,
d) siły działające na jacht,
e) stateczność jachtu,
f) żegluga w trudnych warunkach pogodowych;
3) zasady eksploatacji oraz manewrowania jachtem pod żaglami i na silniku;
4) podstawy locji, w tym:
a) znaki żeglugowe i oznakowanie dróg wodnych,
b) mapy i przewodniki,
c) drogi wodne i budowle hydrotechniczne;
5) wiadomości z zakresu ratownictwa wodnego, w tym:
a) podstawowe informacje o morskich służbach ratowniczych,
b) wyposażenie jachtu w środki bezpieczeństwa i posługiwanie się nimi,
c) działania w przypadku wywrotki jachtu, awarii lub wypadku,
d) ratowanie człowieka za burtą,
e) udzielanie pierwszej pomocy,
f) hipotermia oraz pierwsza pomoc w przypadku hipotermii,
g) sztrandowanie;
6) wiadomości z zakresu meteorologii, w tym:
a) skala prędkości wiatru,
b) zjawiska meteorologiczne i ich oznaki,
c) komunikaty meteorologiczne;
7) pomoce nawigacyjne;
8) ochrona wód przed zanieczyszczaniem;
9) podstawowe przepisy prawa drogi na morskich i śródlądowych drogach wodnych;
10) etykieta jachtowa – zasady zachowania się na jachcie i obyczaje żeglarskie.
II. Umiejętności praktyczne:
1) manewry pod żaglami w zakresie:
a) optymalnego doboru żagli do panujących warunków,
b) prowadzenia jachtu pod żaglami przy spotkaniu z innym jachtem oraz jego wyprzedzaniem,
c) sprawdzenia umiejętności wykonania manewrów: zwrot przez sztag, zwrot przez rufę, dojście do boi, odejście od boi, dojście i odejście od nabrzeża, stawanie w dryf, alarm „człowiek za burtą”;
2) manewry jachtem żaglowym na silniku w zakresie:
a) kotwiczenie i cumowanie w różnych warunkach,
b) umiejętność prowadzenia jachtu żaglowego na silniku przy spotkaniu z innym jachtem,
c) alarm „człowiek za burtą”;
3) kierowanie załogą: umiejętność wydawania komend i egzekwowania ich wykonania we właściwym momencie, stosownie do sytuacji, w jakiej znajduje się jacht;
4) praca w charakterze członka załogi:
a) wykonywanie poleceń prowadzącego jacht,
b) odpowiadanie na komendy,
c) zachowanie się w czasie alarmu „człowiek za burtą”;
5) prace bosmańskie:
a) umiejętność wiązania podstawowych węzłów żeglarskich
b) podstawowe prace przy obsłudze urządzeń i instalacji jachtowych
Procedura przeprowadzenia przez PZŻ egzaminów na patenty żeglarskie:
Każda osoba egzaminowana z umiejętności praktycznych na egzaminie na patent żeglarza jachtowego zdaje:
a) Manewry pod żaglami – obowiązkowo: zwrot przez sztag, zwrot przez rufę, alarm „człowiek za burtą”, stawanie w dryf; o egzaminowaniu z pozostałych manewrów lub umiejętności określonych w załączniku nr 4 do Rozporządzenia MSiT w sprawie uprawiania turystyki wodnej, dotyczących danej części egzaminu, decyduje Przewodniczący KE.
b) Manewry jachtem żaglowym na silniku – obowiązkowo: alarm „człowiek za burtą”; o egzaminowaniu z pozostałych manewrów lub umiejętności określonych w załączniku nr 4 do Rozporządzenia MSiT w sprawie uprawiania turystyki wodnej, dotyczących danej części egzaminu, decyduje Przewodniczący KE.
c) Prace bosmańskie – umiejętność wiązania podstawowych węzłów żeglarskich – obowiązkowo węzły: prosty, refowy, szotowy, ósemkowy, rożkowy, knagowy, ratowniczy (dwa sposoby), sztyk, cumowy żeglarski, buchta; o egzaminowaniu z pozostałych umiejętności określonych w załączniku nr 4 do Rozporządzenia MSiT w sprawie uprawiania turystyki wodnej dotyczących danej części egzaminu, decyduje Przewodniczący KE.
test1