zalew sulejowski, bojery

Bojery 2 komentarze


bojer

Organizujemy imprezy integracyjne na bojerach. W zależności od warunków lodowych jesteśmy w stanie zorganizować imprezę zimową w dowolnym miejscu w Europie.

Do dyspozycji mamy 10 bojerów DN. Proponowane akweny (jak są dobre warunki) to Mazury lub Zalew Sulejowski.

CENNIK indywidualny:
Wypożyczenie bojera DN na cały dzień:
200 zł + nauka 150 zł – od godz.  9:00 do 15:00
Nauka na godziny:
50 zł za sprzęt  + 20 zł za szkolenie / ceny za 1 godzinę.

Promocja:
Bojer DN oraz nauka gratis!!! (Przy zawarciu umowy oraz po wpłacie zaliczki za czarter nad Zalewem Sulejowskim lub na Mazurach.)
Długość czarteru min. 7 dni – 2 godziny na bojerze gratis
Długość czarteru min. 14 dni – 4 godziny na bojerze gratis

Gdy jest solidna zima i czysty lód na zalewie to dla niejednego latanie bojerami przez cały rok byłoby lepsze od letniego opalania.
Mamy do dyspozycji najbardziej popularny bojery klasy DN

Kto tego sportu spróbuje to już pokocha zimę. Bojery są bardzo szybkimi jednostkami, prędkości nawet przekraczają 100 km/godzinę. Sam start bojera i narastanie prędkości powoduje wrażenie jakby bojer miał odlecieć.

Przykładowe filmy na youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=7a2eN5TVJvc

http://www.youtube.com/watch?v=HJg3dRJiRME

bojerbojerbojerbojerbojer

Materiał dzięki:

rmf24 - Strona główna
Bojer na jeziorze Śniardwy /WOJTEK RADWANSKI / AFP /
Bojer na jeziorze Śniardwy
/WOJTEK RADWANSKI / AFP /

Bojer, w najprostszym tłumaczeniu, to ślizg, który porusza się po zamarzniętej tafli zbiornika wodnego, wykorzystując siłę wiatru. O poruszającym się bojerze mówi się, że “lata”. Pierwsze regaty bojerowe zostały zorganizowane pod koniec XIX wieku. Wcześniej ślizgi były używane do transportu towarów.

Historia bojerów rozpoczyna się od XVII wieku. Najpierw służyły jako środek do transportu drewna. Jak dawno zaczęto się ścigać  można zobaczyć na filmie: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=KA8o1x7syMU

Super szybka jednostka to Monotyp XV.

Niektóre mogły rozwijać prędkość nawet 170 km/h. Takim rekordem mógł się pochwalić właściciel lokalnego tartaku Georg Tepper. Na swoim “Ognistym Ptaku” ustanowił rekord prędkości. Poniżej film, na którym m.in. można podziwiać jego ślizg oraz inne bojery z Prus Wschodnich.

W 1928 roku założono Europejską Unię Żeglarstwa Lodowego, do której siedem lat później dołączyła Polska. Na naszych terenach bojery były szczególnie popularne na Mazurach (dawniej Prusy Wschodnie). W okresie międzywojennym organizowano wiele zawodów. Najpopularniejszym bojerem był Monotyp XV, który do dzisiaj można zobaczyć na jeziorach w okolicach Węgorzewa i Giżycka.

Z bojerów słynęła wieś Ogonki położona nad jeziorem Święcajty. Urządzano tam zawody nawet na ponad sto bojerów. Niektóre mogły rozwijać prędkość nawet 170 km/h. Takim rekordem mógł się pochwalić właściciel lokalnego tartaku Georg Tepper. Na swoim “Ognistym Ptaku” ustanowił rekord prędkości. Poniżej film, na którym m.in. można podziwiać jego ślizg oraz inne bojery z Prus Wschodnich.

W 1972 roku Monotypy wystartowały po raz ostatni w regatach. Żeglarze lodowi zmienili ślizgi na DN-y ze Stanów Zjednoczonych. W Polsce i na całym świecie jest to obecnie najpopularniejsza konstrukcja. Ślizgi DN są przede wszystkim mniejsze i lżejsze od Monotypów XV. Początkowo w Polsce nie traktowano ich poważnie, jednak szybko przekonano się do ich zwrotności i szybkości.


Dodaj komentarz

2 komentarzy do “Bojery

    • Komandor
      Komandor Autor wpisu

      Witam.
      W tym roku 4 razy zalew zamarzał i przychodził front ciepły i niestety fala rozwalała lód!
      Ja już straciłem nadzieję na bojery nad sulejowskim. Trzeba czekać na odwilż na Mazurach i jeszcze jest szansa polatać w Ogonkach.
      Pozdrawiam Jurek -Klub Żeglarski Horyzont https://www.a-hoj.pl